M. Šerić: Trump – predvodnik modernog političkog agresivnog stila komunikacije

Matija Šerić/Geopolitika.news

Donedavno aktualni američki predsjednik Donald Trump donio je velike novitete u svjetsku politiku a jedan od njih je agresivni (verbalni i neverbalni) stil komunikacije. Radi se o stilu koji podrazumijeva izražavanje misli, ideja i osjećaja na socijalno neuobičajen i manipulativan način čime se kod masa generiraju osjećaji ekstazei/ili bijesa. Stil komunikacije kojeg Trump redovito strasno upotrebljava, primarno mu koristi za demonstraciju moći i utjecaja, uspostavu kontrole nad biračima i što bolji položaj u bespoštednoj političkoj utakmici. 45. američki predsjednik svakako je najeksponiraniji političar i državnik koji koristi agresivnu komunikaciju

Trumpova verbalna komunikacija više je nego osebujna. On koristi agresivnu jezičnu komunikaciju koja se često naziva i „mačem s dvije oštrice“. Pritom je očito kako je Trump proučio Aristotelove teorije komuniciranja koje ističu kako „govornik treba prvo identificirati osjećaje koje njegova publika već otprije posjeduje i tada koristiti živahan jezik koji odgovara publici kako bi pojačao te osjećaje.“[1] Trump je takav način komunikacije usavršio od izborne kampanje 2016. do danas. Često jezikom ulice naziva novinare nestručnim (lažovima), ili širiteljima lažnih vijesti, što je način govora koji njegovi pristaše najbolje razumiju. To je jedan dio „oštrice“ koji mu donosi popularnost, ali drugi dio „oštrice“ je osuda dobrog dijela javnosti koji takav verbalni nastup ocjenjuje epitetima kao što su „rasistički, ksenofobični, seksistički, autoritarni“.[2] Agresivno verbalno izražavanje omogućuje Trumpu da se na najčvršćoj emocionalnoj razini poveže sa svojom biračkom bazom koja ga vjerno i fanatično podržava, a s druge strane istodobno ga otuđuje od velikog dijela američkog društva. Trump obilato koristi strategiju preuveličavanja, prihvaćanja istine u onom stupnju koji mu odgovara, širi poluinformacije i dezinformacije te dijeli Amerikance na dobre i loše. Npr. s jedne strane Trump je preuveličavao uspjehe republikanaca na izborima, rezultate njegove vlade u trgovini, gospodarstvu, borbi protiv Covid-a. S druge je strane, svjesno ignorirao dijelove istine koji mu nisu išli u prilog poput poraza republikanaca u određenim dijelovima SAD-a, istragu FBI-a protiv njega, propuste u pandemiji, manjkav izbor suradnika. Definira rivale demokrate kao otvorenu opasnost po američko društvo zato što su po njemu „mekani prema kriminalu“, itd.[3] Prema mišljenju Trumpa, iako to nije eksplicitno izjavio, republikanci pripadaju dobru a demokrati zlu.[4] Svjesno Ameriku dijeli na dva suprotstavljena tabora koristeći često prizemne izraze razumljive prosječnim ljudima.[5]First parliamentary session after new Austrian Chancellor appointed

Još davnih dana teoretičar komunikacije i filozof Paul Watzlawick slavno je izjavio “osoba ne može ne komunicirati“.[6] Prema njemu, ljudska komunikacija nije samo verbalna, već se može i izraziti kroz paraverbalne i neverbalne znakove kao što su kontakt očima, ton glasa, geste, mimika, stav pa čak i stil odijevanja. Donald Trump vješto koristi agresivnu neverbalnu komunikaciju. Urednik časopisa Time, Ryan Teague Beckwith, napisao je kako američki predsjednik komunicira putom svoga stila odijevanja.[7] U velikom broju slučaja Trump se oblači kao moćni biznismen s Wall Streeta u doba Reaganove administracije tijekom 1980-ih. To nije nikakva slučajnost budući da je Trump štovatelj lika i djela Ronalda Reagana, odnosno konzervativne Amerike prije uspona političkog liberalizma i gospodarskog globalizma.

Upečatljivo je kako gotovo uvijek u javnim nastupima Trump nosi odijelo i kravatu što je modna gesta koja govori kako se radi o osobi s visokom političkom vjerodostojnošću. Od predsjedničke kampanje 2016. do danas, odijelo i kravata su postali svojevrsna „uniforma“, zaštitni znak kojeg prepoznaje njegova politička baza i može se s njim identificirati kao ozbiljnim političarem.[8] Promatrači su primijetili kako Trump nastoji izgledati kao staromodni biznismen u sektorima koje je obećao revitalizirati poput industrijske proizvodnje. Trump preferira uža odijela koja pokazuju dobru vitalnost njegova tijela i izražavaju visinu što su sve tjelesne osobine koje američki birači vole i uzimaju u obzir na izborima.[9] Također, nošenje crvene kravate je simbol povezanosti sa svojom Republikanskom strankom čiji je zaštitni znak crvena boja od čega potječe i slavan suvremeni politički izraz „red pill“.[10]

Geste rukama su u središtu Trumpove neverbalne komunikacije. Aktivnim pokretima rukama Trump želi naglasiti svoje verbalne poruke.[11] Pokreti rukama predstavljaju potporu verbalnoj komunikaciji koja nije u potpunosti svjesno kontrolirana od strane govornika. Trump često u svojim nastupima koristi „OK“ znak kojeg dobiva pritiskom kažiprsta i palca. Komunikolog Geoff Beattie tvrdi kako OK znak Trump koristi kako bi naglasio poruku, preciznost i kontrolu nad predmetom u pitanju.[12] Poslije znaka OK, Trump često koristi „L“ znak kojeg formira stvaranjem kuta od 90 stupnjeva pomoću kažiprsta i palca. L znak se odnosi na eng. „labour“ iliti rad. Trump se nastoji prikazati kao zaštitnik američkih radnika i srednje klase. Za razliku od znaka OK, znak L je Trumpov izum i učinkovito oruđe.[13] Često u svojim govorima Trump voli upirati prstom u publiku da nekoga pohvali ili napadne. Iako se općenito smatra nepristojnim upirati prstom u nekoga, Trump to često radi jer na taj način naglašava svoj autoritet i agresivnost ovisno o prilici. Zanimljivo je kako je Trump u svojim govorima znao koristi i gestu „zida“ kada bi obje ruke postavio paralelno kako bi slikovito prikazao svoju želju da izgradi zid na granici s Meksikom.[14]

U pogledu teorije, bonton je kodeks ponašanja kojeg se treba pridržavati svaki član društva.[15] Svaka profesija ima svoj bonton, prihvaćene i neprihvaćene oblike ponašanja. I politika ima svoja pravila lijepog ponašanja iako su ona različita ovisno o tome kako ih politolozi definiraju. Prema ekspertima sa Sveučilišta Harvard, osim lijepog ponašanja profesionalni bonton u politici podrazumijeva i rad usmjeren prema javnom dobru koji se bazira na visokim etičkim i moralnim normama. Tako bi političari trebali biti pristojni, ljubazni, pristupačni, komunikativni, izražavati se bogatim rječnikom.[16] Političari bi trebali biti uzor drugima, a uz to bi trebali donositi odluke na dobro većine naroda kojeg predstavljaju.[17] Donald Trump je američki predsjednik koji je najmanje od svih američkih predsjednika u Bijeloj kući držao do poštivanja profesionalnog bontona i ustaljenih normi ponašanja. Udaljio se od normi više od bilo kojeg svog prethodnika, a vjerojatno će proći još mnogo vremena prije što ga netko nadmaši. To nije iznenađujuće budući da Trump nije klasični profesionalni političar nego je prije svega šoumen. Njegov javni nastup više sliči glazbenim izvođačima (rock zvijezdama), vatrenim vjerskim propovjednicima ili stand up komičarima nego donedavno vodećem političaru SAD-a i najmoćnijem svjetskom državniku.[18]

Jezik koji Trump koristi jednostavan je i razumljiv narodu. Humor je prevladavajući čimbenik, ali su često nazočne i žestoke uvrede koje ga dodatno povezuju s njegovim fanovima, a dovode u sukob s oponentima. Trump denuncira protivnike nazivima kao što su “idioti”, “odvratni”, “silovatelji”, “narkomani”.[19] Surov i često priprost način izražavanja podcrtava da je „čovjek iz naroda“. Nepoštivanjem konvencionalnih normi ponašanja osvaja ljude različitih karaktera, interesnih i socijalnih skupina te ih pretvara u svoje fanove i birače. Zbog toga je bitno ne toliko što govori, već način na koji to govori. Zapravo je prezentacija važnija od sadržaja.

Jedno od najvažnijih komunikacijskih Trumpovih sredstava je karizma koja je možda i njegov najveći dar. Sposobnost šarmiranja otvorila mu je vrata politike i omogućila da koristi retoriku koja mase dovodi do erupcije oduševljenja ili bijesa. Trumpa se ili mrzi ili obožava. Ravnodušnih gotovo nema. Trump na svojim javnim nastupima izbjegava čitati govore s papira i u hodu bira teme o kojima govori što su sve primjeri nepoštivanja profesionalnog političkog bontona. U jednom trenutku reklamira svoje knjige, u drugom obećava da će do temelja izbombardirati ISIL, u trećem govori o revitalizaciji gospodarstva. Tijekom četvrt sata Trump promijeni ogroman spektar tema uključujući gospodarska pitanja, golf, trgovinske sporazume, automobile, međunarodne odnose, Covid-19…[20] Mnogo puta je pokazao dar za stavljanje u fokus nebitnog. Ako ga mediji ili protivnici stjeraju u kut neugodnim pitanjima o pogodovanju bogatima ili kontroverznim potezima iz poslovne prošlosti, Trump uzvrati tako što izgovori ili napiše nešto provokativno na Twitteru za što se javnost počne loviti.[21] Zna kako manipulirati medijima i stvarati vijesti te svakim novim ispadom odvlači pozornost od neugodnih tema. Iz svega spomenutog, vidljivo je kako Trump debelo krši bonton u američkoj i svjetskoj politici što čini svjesno i strateški kako bi se diferencirao na političkoj sceni i pridobio nove fanove.

Na temelju provedene analize može se zaključiti kako Donald Trump predstavlja unikatni fenomen u polju komunikacije, politike i društva. Bivši američki predsjednik, putom svog agresivnog stila komunikacije u međunarodnoj je politici postao planetarno popularan, prepoznatljiv i osoba koja svojom pojavom svakodnevno dominira u svjetskim medijima. Agresivni (nekonvencionalni) komunikacijski stil Trumpa je proslavio i učinio legendarnim za sva vremena. Međutim, takav stil mu je donio mnogo prijatelja i neprijatelja pa je Trump primjer javne osobe koja dijeli društvo – jedan ga dio javnosti obožava, a drugi dio prezire. Priča o Trumpu je redovito priča o dvije Amerike (lijevo-liberalnoj i desno-konzervativnoj). Zanimljivo je kako je Trump istovremeno primjer uspjeha i neuspjeha agresivnog stila komunikacije. S jedne strane, od političkog outsidera, koji nikad nije obnašao niti jednu javnu funkciju, postao je najmoćniji svjetski političar. Istovremeno, prekomjerno inzistiranje na agresivnom stilu vjerojatno ga je koštalo drugog predsjedničkog mandata i donijelo mu pregršt problema koji su vidljivi nakon 6. siječnja 2021. – brisanje profila na društvenim mrežama.

[1]https://theconversation.com/what-aristotle-can-teach-us-about-trumps-rhetoric-107761 (30..9.2021)

[2]https://www.salon.com/2019/07/21/racism-inc-how-donald-trump-profits-from-xenophobia/ (30 .9.2021.)

[3]https://www.youtube.com/watch?v=BDQPPBRW2ik&ab_channel=SkyNews (2.10.2021.)

[4]https://www.foxnews.com/politics/president-trump-democrat-run-cities-soft-weak-crime (29.9.2021.)

[5]https://www.vaspsiholog.com/2011/05/agresivni-stil-komunikacije/ (28.9.2021.)

[6]Neven, Q.:  Make Rhetoric Great Again: Donald Trump’s communication strategies during the presidential elections of 2016, University of Liege, 2018., str. 23.

[7]Ibidem, str. 24.

[8]Ibidem, str. 24.

[9]Ibidem, str. 25.

[10]https://www.vancouverisawesome.com/courier-archive/news/republican-red-pill-democratic-blue-pill-matrix-like-media-and-politics-almost-beyond-parody-2928008

[11]https://www.youtube.com/watch?v=1p7sOsDHLiw&ab_channel=BBCNews (29.9.2021.)

[12]Neven, Q.:  Make Rhetoric Great Again: Donald Trump’s communication strategies during the presidential elections of 2016, University of Liege, 2018., str. 27.

[13]Ibidem, str. 28.

[14]https://www.youtube.com/watch?v=1p7sOsDHLiw&ab_channel=BBCNews (1.10.2021.)

[15]http://www.sveopoduzetnistvu.com/index.php?main=clanak&id=60 (1.10.2021.)

[16]https://scholar.harvard.edu/files/dft/files/political_ethics-revised_10-11.pdf (28.9.2021.)

[17]https://theconversation.com/if-politicians-want-more-trust-from-voters-they-need-to-start-behaving-with-civility-and-respect-99010 (28.9.2021.)

[18]https://www.bostonherald.com/2019/08/27/showman-trump-changed-normal-landscape/ (1.10.2021.)

[19]https://eu.usatoday.com/story/news/politics/onpolitics/2018/08/14/times-president-trump-comments-called-racist/985438002/ (1.10.2021.)

[20]https://www.vox.com/policy-and-politics/2017/1/11/14238274/trumps-speaking-style-press-conference-linguists-explain (1.10.2021.)

[21]https://theconversation.com/how-trump-uses-twitter-to-distract-the-media-new-research-149847 (2.10.2021.)