Ako nije vjerski rat, onda kakav je?

Govoreći o nedavnom terorističkom napadu u kojem je u Francuskoj ubijen svećenik za vrijeme svete mise, papa Franjo je tijekom leta prema Krakovu rekao da je svijet u ratu, ali je naglasio da se ne radi o “ratu religija”, nego ratu “za moć”.

Htio bih pojasniti jednu stvar” – rekao je Sveti Otac novinarima za vrijeme leta u Poljsku. “Kad govorim o ‘ratu’, govorim o ratu ozbiljno, ne o ‘ratu religija’, ne!” Radi se o ratu za “interese, novac, prirodne resurse i dominaciju nad narodima”. Prema Papi, “sve religije žele mir. Rat žele drugi”.

(Radio Vatican)

Sekularni lideri rutinski ignoriraju ili još gore, poriču utjecaj religijskih uvjerenja na politička pitanja. Dakle, kada svjetovne vođe poput predsjednika Obame i drugih poriču da su teroristi nadahnuti islamom, gotovo mogu razumjeti. No, kada papa Franjo u suštini čini isto, onda se uznemirim.

Moglo bi se tvrditi da su muslimanski teroristi pogrešno shvatili pravu prirodu njihove vjere, da je Islam, ispravno shvaćen, religija mira. Moglo bi se tvrditi da su teroristi prevareni, da su ih iskoristili ljudi s političkim ambicijama, koji imaju svjetovne razloge za uspostavu kalifata. Ovo jesu pogrešni argumenti, po mom mišljenju, ali ipak nisu apsurdni prima facie.

Zanijekati da su teroristi motivirani islamom, međutim, pokazuje iracionalan kapacitet za poricanje nečega što je očigledno. (Da bude jasno, papa Franjo se nije tako postavio, barem ne eksplicitno.) Napadači na oca Hamela nisu to učinili očekujući neku materijalnu korist. Bombaši samoubojice ne gaje iluzije o kontroli svjetskih prirodnih resursa. Njihovi motivi su vezani uz njihovu vjeru, a ako želimo zaustaviti slične napade u budućnosti, moramo razumjeti i riješiti tu povezanost.

Ne razumijevanje protivnikove motivacije u vrijeme rata može imati kobne posljedice. Ako teroristi globalni sukob vide kao vjerski, a mi i dalje tvrdimo da on to nije, onda nikada nećemo razumjeti njihove motive.

Možda papa Franjo misli da smo uključeni u globalnu borbu dobra protiv zla, borbu za vlast i moć, rat protiv Kneza ovoga svijeta. To je istina, sada i zauvijek. Ali, ako govori nešto drugo – da smo uključeni u političku borbu na svjetskoj razini, koja se ne razlikuje od svjetskih ratova prošlog stoljeća – onda bi kao minimum trebali znati kako možemo jasno razlučiti jednu stranu od druge.

Phil Lawler za CatholicCulture.org